torsdag 13 mars 2014

På önskelistan: Balenciaga Rosabotanica



Balenciaga har nyligen släppt en parfym som heter Rosabotanica som är en kryddig ros doft.
Jag tycker att den är en annorlunda ros och för mig också en väldigt lockande rosdoft då den inte känns så traditionell.
Rosabotanica beskrivs som en experimentiell ros som har en grön karaktär, som är fräsch och har en unik signatur. Noterna i den ser ut så här:

Toppnot: Petitgrain, fikonlöv, hyacinth
Hjärtnot: Grapefrukt, rosépeppar, ros, kardemumma
Basnot: Tränoter, patchouli, vetiver, cederträ, vit amber

Onekligen en speciellt doft, den påminner svagt om  Fredric Malle Un Rose. Den når inte riktigt upp till Un Rose som är en stor favorit hos mig men den intresserar mig på ungefär samma sätt och den är lite konstig och annorlunda precis som Un Rose.
Den luktar ros, lite tvåligt men med törnen. Det är något i doften som sticker ut och gör den lite mer än bara en rosdoft. Direkt när man sprutar på den så känner man rosen med taggarna och det är först efter en- en och en halvtimme senare som jag känner att en viss tvålighet har börjat utvecklats på huden.
Doften verkar sitta otroligt bra och jag gilalr doften när den är helt ny på huden och i den olika stadierna som den har.

Denna åker helt enkelt upp på önskelistan och jag rekommenderar alla att provsniffa den samt testa den på huden!

5 kommentarer:

  1. Sniffade på den här när jag var ute och taxfree-reste härom månaden men den kändes för udda och stark för min smak. Det är verkligen ett måste att provsniffa innan man slår till på en parfym, de upplevs så olika. Hoppas du får möjlighet att ha din egen flaska snart då! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Dofter varierar ju också så mycket mellan person och person så jag brukar alltid be om prov innan jag köper. Gillar verkligen udda dofter, brukar alltid använde det om jag vill piggas upp lite!

      Radera
  2. Tänkte bara tipsa att jag just nu kör en tävling där du kan vinna valfritt LAYLA läppglans från Highgrade.se :)
    Så passa på att kolla in tävlingen:
    http://www.domkallarmighannes.com/2014/03/tavvling-vinn-ett-valfritt-layla.html

    Gillar du inte sådana här kommenterar eller redan fått en liknande så ber jag om ursäkt och hoppas att du får en bra dag:)
    kram


    SvaraRadera
  3. Jag har doftat på Rosabotanica ett flertal gånger och vet fortfarande inte om jag älskar eller avskyr den, läste en recension hos Julias Parfymblogg och ja, jag tror jag ska ta mig ytterligare en sniff.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är svårt det där men pafrym men jag har en tendens att gilla lite knasigare dofter!

      Radera