söndag 26 januari 2014

Veckans kvintett- fem produkter från veckan som gått v.4



Hej vinterväder och hej torrhy med torrhetsflagor....Vinter och precis som förra året så börjar min hy bli riktigt yttorr så den både stramar lite och så får jag torrhetsflagor. Mest torr verkar jag vara i området från näsan mot kinder och ned mot munnen samt ovanför högra ögonbrynet. Flagorna sitter främst på höger sida så vid och i höger ögonbryn samt på höger kind och sen så är jag ganska torr längs med övre läppkonturen.
Måste erkänna att det är riktigt jobbigt och svårt att rätta till, jag dricker redan mycket vatten så nu försöker jag lägga ett skyddande lager ovanpå så att fukten inte smiter.
Så denna veckas kvintett har helt gått i hudvårdens tecken.


Murad AHA/BHA cleanser
En favorit från förra årets torrhetsepisod. Den tar skonsamt bort de döda hudcellerna och lämnar huden mjuk och fin. Den innehåller mjölksyra, glykolsyra och salicylsyra som exifolierar men den har dessutom små fina pärlor av jojobavax så man får både mekanisk peeling och syrepeeling. Jag använder den varannan till var tredje dag.

Dr Haushka Regenerating eye cream
En lite fetare ögonkräm som återfuktar bra, jag kände att jag ville ha något som återfuktar mer än den ögonkräm från Vichy som jag använt under hösten och då plockade jag fram denna. Egentligen så skulle jag hellre satsa på M Picaut ögonkräm eller Ole Henriksen Total Truth eye cream spf 15 som båda är betydligt fetare ögonkrämer men Dr Hauschka var vad jag hade hemma och den är en bra ögonkräm.

GoW Wynter Wonder cream
En fetare kräm som jag använder till natten och även på dagen om jag inte har smink på mig. Hoppas att den kommer att förbättra tillståndet för min hud, det känns bättre efter att ha använt den sedan mitten av veckan men lite för tidigt att säga än.

Lanolips Lip ointment with Spf i Apples
Läpparna är lite bättre än de var förra veckan men eftersom läppkonturen på överläppen är torr så föredrar jag att använd läppbalsam men vill ju att det ska ha lite färg. Apples ger en fin hint av rött till läpparna samtidigt som den återfuktar och den sitter också väldigt bra.

Terry de Gunzburg Terryfic Oud
Fick tips av Julia om den parfym då hon trodde att den kunde vara något för mig och det hade hon verkligen rätt i. Älskar denna doft, den är varm och kryddig men en viss sötma skulle jag vilja säga och jag har använt den nästa varje dag denna vecka. Har bara ett litet provrör än så länge men jag är väldigt sugen på att köpa en flaska av den.

2 kommentarer:

  1. Jag är superförtjust i dofter från Terry de Gunzburg. Har Ombre Mercure och Flagrant Delice hemma redan men blev positivt överraskad när jag var på NK och såg att dofterna faktiskt vart billigare i Sverige än vad de har varit när jag köpte dem i Tyskland, det händer inte så ofta.
    Det här med yttorrhet, ibland känner jag att jag har lust att smörja in mig med ett lager vaselin i ansiktet och gå så i en vecka, min hud nästan krackelerar så torr jag är :(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj billigare här än i Tyskland, det var lite otippat! Priset svider än då lite för Ouden, kostade 1500 kr på NK men det blir nog ett köpt något tag framöver!
      Får också lust ibland att bara smörja på ett lager vaselin, är så otroligt frustrerande att vara så här torr. Förra året så smörjde jag in mig med kokosolja i ren desperation men det hjälpte inte så länge tyvärr....

      Radera