tisdag 7 januari 2014

Edwardianskt/Gibson girl inspirerad makeup och hår

På nyårsafton så var jag på en maskeradfest med temat Jorden runt på 80 dagar och jag hade tänkt satsa på en snygg steampunk 1800-tals sminkning och outfit men istället så blev det edwardianskt/ Gibson Girl inspirerat.

Håret tog kortare tid än vad jag trott att göra men det krävdes en del nålar och lite övning. De produkter som jag använde för det är:
L´Oreal #TXT Volume Texturizing Spray
Elnett Hårspray
L´Oreal #TXT Wave creating spray
Jag tog den främre delen av håret , ca fem centimeter och från öra till öra som jag kammade framåt och tuperade lite lätt. Sedan så gjorde jag pincurls, det vill säga så rullade jag håret lite löst runt fingrarna och fäste med hårnålar för att få till en valk kring huvudet. Jag delade den främre delen så att det blev tre sektioner som jag sedan gjorde så att det såg ut som en.
Den bakre delen av håre delade jag upp i fem delar, som också tuperade lätt och sedan så nålade jag upp dem uppe på hjässan. För att få en lite slarvig look med hint av lockar så gjorde jag små pincurls i topparna när jag nålade fast dem.
Några slingor fick hänga löst och de sprayade jag med Wave creating spray, rullade upp och fäst med hårnål tills de hade torkat.

Kläderna är bara en svart lång volangkjol, svart väst med en svart skjorta under vilket gör att jag ser ut som en tjänare i ett finare hus.

Sminket är lite mer tilltaget än vad som var korrekt för damer på den tiden men jag blev nöjd ändå.

Ansikte:
YSL Le Teint Touche Éclat
Jane Iredale PurePressed Base  i Amber
Garnier 2 in 1 Tinted eye roll-on i 02 Fair
Clinique All about eyes concealer i 02 Light Petal
bareMinerals Stroke of Light i Luminous 1
Lumiere Minerals Salmon concealer
MAC Blushbaby

Ögonbryn:
Anastasia Brow Wiz i Brunette
Maybelline Brow drama i Medium Brown

Ögon:
Urban Decay Primer Potion
Essence Stay all day longlasting eyeshadow i For Fairies
Urban Decay Naked
Urban Decay Buck
Urban Decay Sin
Wet n Wild Brulée
Coastal Scent M06
The Body Shop Eye Definer i Moontone
Nouba Cil Prodige mascara

Läppar:
Maybelline Superstay 14HR lipstick i Non Stop Red
Lanolips i Apples

Jag började med att grunda med UDPP och därefter så lade jag krämskuggan For Fairies över hela den rörliga delen av locket.
Jag definierade globlinjen med först Naked och sen Buck som jag lade i en rundad form från inre ögonvrån till yttre.
Jag suddade också lite Buck längs med den nedre delen av franraden.
Istället för eyelinet använde jag den matta svartbruna skuggan M06 som jag lade längs med hela den nedre fransraden och från mitten av öget till yttre ögonvrån på den övre fransraden.
Som highlighter under ögonbrynet har jag den matta hudfärgade skuggan Brulée och vid den inre ögonvrån har jag använt den champangefärgade pennan Monnstone.
På läpparna har jag använt läppstiftet Non Stope Red och försiktigt duttat på för att förstärka min egna läppfärg. Jag använde mig också av den rödtonade läppbalsam Apples för att få lite mer glans.



6 kommentarer:

  1. Du borde alltid se ut så där, du ser fantastisk ut!

    SvaraRadera
  2. Fint! Och vad kul med maskerad :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Vi brukar köra maskerad lite från och till i mitt kompisgäng då vi alla är grymt förtjust i det!

      Radera