måndag 1 juli 2013

Annmarie Börlind BB cream



Annmarie Börlind, ett ekologiskt hudvårdsmärke, har släppt en BB cream som kommer i två nyanser.
Deras BB cream ska ha fem egenskaper i en och samma kräm; täckande, fuktgivande, ljusreflekterande, anti-aging och ska dämpa rodnader och blemmor. Resultatet är en fräsch hud med fin lyster.
Nyanserna som BB creamen kommer i är Beige och Almond.

Jag fick ett litet test av nyansen Beige med i en beställning jag gjorde och måste säga att jag blev positivt överraskad. Provet komi en sån där vanlig standard påse för prover och räckte mig ungefär 3 veckor.

Om vi ska börja med lite kritik så tycker jag att det är synd att det bara finns två nyanser. Beige passar mig perfekt men jag tror att man inte kan vara så väldigt mycket ljusare, jag är en NC20 i MAC referenser, och denna är nog alldeles för mörk om man tex i normala fall har NC15. Almond verkar vara snäppet mörkare och varmare i tonen, gissar på NC25-30.
Sedan så ställer jag mig frågande till namnet BB cream, tycker att de flesta västerländska företag som gjort BB cream borde inse att det som de har gett ut är en färgad dagkräm med snäppet mer täckning än vad dessa normalt har.
BB creams ska i mitt tycka ha SPF i sig och det har inte denna.

Det som denna BB cream däremot gör är att den ger en fint täckning som är åt det lättare håller, tillräckligt för att dämpa min rödare områden men inte tillräckligt för att jag inte ska behöva använda concealer på till exempel finnar. Den ger en väldigt fin lyster till huden och den är väldigt återfuktande, en innehåller bland annat hyaluronsyra. När jag använde denna så var jag ganska torr i huden och hade lite problem med att huden stramade och var rödflammig vilket hjälptes bort av denna BB cream så för mig är den definitivt återfuktande och lugnande.
Om man har en normal-fet hy så tror jag man kan klara sig med att bara denna och skippa sin vanliga dagkräm men jag tycker om att kombinera den med min vanliga hudvårdrutin för att få så mycket fukt som möjligt.
Jag tycker att den har suttit bra på huden trots att den är så pass återfuktande och den ser ut att hålla på mig en hel arbetsdag i alla fall. Om jag ska någonstans särkilt eller ville vara säker på att det sitter hela dagen så sätter jag denna med lite mineralpuder i t-zonen.

Detta känns som en klockren foundation att använda på vintern för mig med torr hy och jag kommer att klicka hem en i fullstorlek i slutet av sommaren! Den har stora möjligheter till att bli en favorit under höst och vinter om jag fortsätter att vara lika förtjust i den då som jag har varit under denna test period.

Finns bland annat hos Skin Life för 370 kr




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar