fredag 29 mars 2013

Tips: Att välja rätt foundation

Att välja rätt foundation, både vilken sort man ska ha och vilken färg, kan vara knepigt.
Lisa Eldrigde, som är en av mina favoriter på youtube, har gjort en serie om just foundation och just nu finns de fyra videosar uppe.
Alla är otroligt bra och informativa men speciellt så gillar jag den om att välja rätt färg då det är en av de saker som jag tycker är lite knepigt.

How to shop for the right foundation

Choosing the right shade of foundation



How to apply foundation

Choosing the right type of foundation



Att välja rätt typ av foundation handlar om att känna sin hy men också vad man vill ha för reslutat.
Jag har ganska torr hy, speciellt på vinter och dessutom ganska känslig så jag vill att min foundation ska vara återfuktande och ha lite glow i sig. Tycker jag att resultatet blir lite för blankt så kan jag alltid svepa lite puder över T-zonen och matta ned den lite.

Välja rätt nyans är mycket knepigare tycker jag och återigen så handlar det lite om att veta hur ens hy ser ut.
Jag har röda områden på min hy som jag gärna vill täcka samt att ansiktet är snäppet mörkare än min hals och bröstkorg. Om jag matchar med bara mitt ansikte så ser det lite lustigt ut, ungefär som jag satt ihop två delar som inte hör ihop. Jag går också hellre på en ljusare foundation som gör att ansiktet ser lite blek ut men matchar halsen för jag kan alltid liva upp ansiktet med lite rouge och/eller bronzer.
Mitt ansikte reagerar också väldigt lätt på omgivningen eller mat och blir rödare vilket gör att nyansen blir snäppet mörkare.
Jag har ett gäng foundations som jag älskar som är lite för mörka men tricket då är att jag dels tar ned dem lite på halsen men också applicerar den ganska tunt, inte helt optimalt men hellre det än att slänga dem.
De nyanser som jag föredrar är neutrala, det vill säga att det inte drar mot gult och inte mot rött utan har lika mycket av bägge. Jag upplever att de neutraliserar mina röda områden bra samtidigt som de smälter bra in i min övriga hud.

Hur tänker ni när ni shoppar foundation?



1 kommentar:

  1. Jag har faktiskt inte kollat på den här videoserien, färgvideon var enormt intressant... Jag är på jakt efter en flytande kvällsfoundation nu men det är verkligen så satans svårt, har ännu inte hittat nån som jag känt varit tillräckligt klockren för att jag ska vilja köpa den. Foundation är svårt helt enkelt, tacka vet jag lack och skugga:)

    SvaraRadera