onsdag 24 oktober 2012

Jane Iredale Liquid Mineral Foundation


Jane Iredale är ett amerikanskt märke som gör hudvårdande makeup, märket skapades av grundare Jane Irdeale 1994. Makeup ska låta huden andas, lugnar irriterad och känslig samt att mineralerna ger ett naturligt skydd mot UV-strålning.

Liquid Mineral Foundation är en foundation i en gelbas av aloe vera med pigmenten liggande i liposomer som också innehåller coenzym Q10, Vitamin C, algextrakt och hyaluronsyra. Den kommer i en pumflaska på 30 ml och innehåller inget solskydd.

Jag har denna foundation i nyansen Warm Silk som är en ganska ljus och gul nyans men som passar mig hyfsat bra, skulle önska att den fanns i en mer neutral och ljusare nyans.
Den ger en bra täckning som är åt det lättare hållet och en fin lyster till huden men om man inte har torr hy som jag eller inte gillar att bli lite blank så kan man behöva pudra denna för att sätta den.
Täckningen går att bygga upp något men jag skulle hellre rekommenderar att man sätter den med ett annat mineralpuder om man vill ha mer täckning då jag upplever att den inte smälter in så bra i huden om man tar mycket.
Den första gången som man använder denna foundation så får man pumpa några extra gånger då de första pumparna bara innehåller aloe vera och bara minimalt med pigment.

Jag har ju testat denna ett bra tag nu och kan säga att jag gillar den skarpt! Den håller min hy återfuktad hela dagen, den irriterar inte min känsliga hy samt att den ger en fin och naturlig täckning. Den räcker väldigt länge också, jag tar ungefär 2-3 försiktiga pumpningar, dvs trycker inte ned hela pumpen, och det täcker hela ansiktet och en bit av halsen.
Har även använt denna när jag ska stå på scen men har då valt att ha ett annat mineralpuder över för att maximera täckningen samt att matta ned huden och det har också fungerat riktigt bra.
Riktigt bra foundation som skulle vara helt klockren om den fanns i en ljusare och mer neutral nyans!

Jo liposomer kanske ni precis som jag funderar på vad det är och om jag har förstått det hela rätt så är en liposom en rund fettpartikel med en diameter på 25-100 nanometer.

Pris: 479-585 kr
Vart: Skincity, Hudoteket, Åhlens City, NK
Omdöme: 4.5/5
Köpa igen: Ja

2 kommentarer:

  1. Den låterväldigt spännande (men lite dyr). Ljus och gul är alltid det som är svårt att hitta tycker jag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja den är lite dyr och jag skulle nog inte köpa den på en gång men den är bra fast snäppet ljusare som sagt....

      Radera