lördag 25 augusti 2012

Recension: Idun Minerals Foundation

Idun Minerals är ett svensk märke som gör mineralprodukter med högrenade mineraler och har foundation, concealer, bronzer, rouge, läppglans, ögonskuggor och borstar i sitt sortiment. De finns att köpa på Apoteket vilket är väldigt trevligt då man kan kolla på nyanserna live och dessutom testa på huden vilka nyanser som fungerar och som man tycker om. De säljes också online på Eleven.

Jag måste erkänna att jag älskar namnet som de har valt Idun, ungdomens gudinna enligt asatron och som arkeolog med inriktning mot just vikingatid så blir jag lite extra exalterad....

Foundationen kommer i 6 nyanser och har en satin finish. Den är också vattenavvisande och ska sitta hela dagen..
Idun Minerals kommer förpackade i otroligt snygga fyrkantiga behållare med målningar av Patrizia Gucci, att förpackningar är fyrkantiga gör dem lite mer besvärliga men jag är en riktig sucker för snygg design så jag tycker ändå att det är okej.

Jag har nyansen Saga, en annan gudinna i asatron,  som är en ljus foundation med neutrala undertoner och den passar mig väldigt bra, jag blir lite blek i den men den smälter in perfekt men min resten av min kropp.

Täckningen som man får med denna foundation är otroligt bra, den täcker mina röda partier utan problem och jag blir superfin i ansiktet. Eftersom den har en satin finish så ger den en fin glödande finish till huden.
Har använt denna över en flytande foundation när jag ska stå på scen och den är alldeles utmärkt då, den gör att jag får en fin jämn hy och den håller fantastiskt bra under strålkastarljus.

Det som jag tycker är negativt med denna foundation är att den kan vara svår att få jämn, på mig så suger den gärna fast där jag börjar applicera och jag får buffra en hel del för att få ut produkten vilket inte alltid är så bra på min torra hy då eventuella torra fläckar framhävs.
I grund och botten så är nog detta problem pga att jag har så torr hy och använder olja under min ansiktskräm vilket gör att ansiktet är lite oljigt när jag applicerar foundation och då suger oljan åt sig foundation. De gånger som jag har använt denna nu på sommaren när jag använder mindre olja eller över en flytande foundation så är den mycket lättare att jobba med.

För mig så är denna en klockren favorit trots att jag behöver jobba lite med den för att få den jämn, den ger mig en sån otroligt fin hy med fin lyster, jämnar ut hudtonen och den sitter på plats hela dagen. Otroligt pålitlig foundation som känns som ett måste.


Pris: 349 kr
Vart: Apoteket, Eleven
Omdöme: 4.5/5
Köpa igen: Ja

4 kommentarer:

  1. Kul att du också gillar denna!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är bra, inte lika lätt att applicera som andra men håller hela dagen!

      Radera
  2. Lina, med "otroligt bra täckning", menar du då att den täcker allt inkl fräknar? Btw så är det plötsligt väldigt svårt att se bokstäverna när man ska verifiera att man inte är en dator.. ^^

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har inte så mycket fräknar så jag vet inte riktigt men den tänker all min rödhet och jag behöver inte mycket concealer om jag skulle ha finnar.
      Har provat att ta bort verifieringen tills jag kan kika på det.

      Radera