onsdag 12 oktober 2011

Recension: Soapwalla Deodorant cream


Soapwalla är en naturlig deodorant i krämform, den kommer i 57 grams bruk. Den innehåller inga aluminium salter, alkohol eller syntetiska kemikaler utan istället vegetabiliskt pulver, lera och eteriska oljor.
Ingredienserna ska absorbera fukt och hämma bakteritillväxten.

Doften är levendel, pepparmynta, tea tree, bergamott och söt apelsin.

Ingredienslista:
Organic Simmondsia chinensis (Jojoba)Oil; Organic Helianthus Annuus (Sunflower) Oil; Organic Rosehip Seed Oil; Butyrospermun parkii (Shea) Butter;Organic Corn Starch; Sodium Bicarbonate; Kaolin Clay; Organic Vegan Kosher Glycerin; Essential oils of: Organic Lavandula Angustifolia (Lavender); Organic MelaleucaAlternifolia (Tea Tree); Organic Citrus Sinensis (Sweet Orange); Organic Mentha Piperita (Peppermint); Citrus Aurantium Bergamia (Bergamot).

När jag begav mig ut på jakt efter en ny naturlig deo så var det otroligt mycket letande och läsa olika omdömen. Just bra naturliga deodoranter kan vara otroligt svårt att hitta och dessutom en som fungerar bra över tid. Har varit med om att kroppen blir immun mot deon och att den helt plötsligt slutar fungera.
Soapwalla hade fått bra omdömen på flera ställen och dessutom en deodorant i kräm form låter ju otroligt spännande. Lipgloss Bitch blev väldigt allergisk när hon provade denna och man har därefter börjat rekommendera att alla gör ett allergitest i armvecket i 48 timmar innan man använder den under armhålorna.

Denna deodrant luktar väldigt mycket tea tree, jag känner inte alls de andra dofter som ska vara i utan jag känner bara tea tree lukten. Nu tycker jag inte att tea tree luktar så otroligt illa, inte gott heller men inte så farligt.
Att man ska applicera den ur burken är lite knöligt om man inte vill peta med fingrarna i den, jag struntade fullständigt i spatel efter ett tag. Blev helt enkelt för besvärligt. Deon känns väldigt behaglig på, den torkar fort och jag kände mig mjuk under armhålorna.

Tyvärr så räcker denna deo inte alls till för mig, redan efter några timmar så kunde jag ana en svag svettlukt och vid lunch kunde jag definitivt känna en svettlukt. Utöver svettlukten så luktar det onekligen också tea tree vilket inte alls hjälper till.
Jag ville ju inte riktigt ge upp så jag kombinerade denna deo med en annan deo, Rosenseriens deo, vilket gjorde att det funderade lite bättre. Rosenseriens deo tog bort det värsta av Tea tree doften och gjorde att man luktade helt okej. Tea Tree doften klingade av efter några timmar, eller ja i alla fall merparten av den.
Det höll också längre även om jag i slutet av arbetsdagen kunde känna en svag svettlukt.
Även på de dagar som jag inte tyckte att det luktade direkt svett så luktade det allt något som var lite off. Kan vara tea tree som jag kände av.
Den klarade inte av mina danspass och jag fick ta med mig en extra deo för att inte lukta så mycket.

För mig så fungerade inte denna deo alls, den är en av de sämsta som jag har testat och jag känner inte att jag kan rekommendera den.

Soapwalla kan köpas hos Indulge och kostar 125 kr.
För fler recensioner se tex Rosella Beauty och Naturligt Snygg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar