torsdag 20 oktober 2011

Idun Minerals - Makeup för ögonen

Nu i oktober så har Idun Minerals släppt ett gäng ny produkter, nämligen ögon makeup. 
Ögonskuggorna kommer i singelskuggor, duoskuggor och paletter med fyra ögonskuggor och är namngivna med inspiration av svenska landskapsblommor.
Ögonskuggorna består av högrenade mineraler och innehåller inget talk, parabener eller parfym.

Singelskuggorna finns i 5 nyanser och 1 highlight skugga. De kostar 129 kr
Jag måste säga att jag är riktigt imponerad av singelskuggorna, de är väldigt pigmenterade och appliceras otroligt lätt. Sommargyllen, guld och Brunklöver, bronze, är fantastiskta och defininitivt något som jag kommer att kika närmre på.
Jag har fått hem produktprov på Lin, som är Hälsninglands landskapsblomma och på highlightskuggan Vildkaprifol.
Lin blev jag otroligt kär i när jag swatchade den då den är lila med ett blått duokromt skimmer i sig, älskar duokromt. Det är inte så mycket tryck i den lila färgen i sig men den är helt fantastisk när man ser det blåa flasha till.
Lin, Vildkaprifol, Duoskuggan Linnea

Duoskuggorna finns i 6 nyanser och kostar 149 kr.
Jag har fått hem produktprov på Linnea, som är en lila duo.
Mistel, den mossgröna duon kommer jag att ta mig en närmre titt på för den verkar väldigt fin.
Kerstin har swatchat Mistel och där kan man se hur fin den.

Paletterna finns i 4 nyanser, de innehåller 4 st skuggor styck och kostar 199 kr.
Jag har fått hem Styrmorsviol, den lila kvartetten, för att testa. Ni kanske märker det lila temat....
Något som jag märkte när jag swatchade denna kavartett var att även dessa lila skuggor, de två mörkare, är lite duokroma och har blått i sig. Det syns absolut bäst när jag har fotat med blixt men det syndes i verkligheten också i olika ljus.
Styvmorsviol kvartetten

Idun Minerals släpper också två mascara Silfr och Gull, Silver och Guld på fornnordiska.
De är båda oftalmologsikt testade, har vårdande egenskaper och de ska passa för dem med allgergier eller kontatlinser.
Silfr ska ge långa, separerade fransar och har en gummiborste.
Gull ska ge volym och har en traditonell mascaraborste.
Måste säga att jag verkligen gillar namnen på dessa, jag är ju arkeolog i grunden och min inriktning är mot järnålder och då speciellt mot Vikingatid så jag gillar att de har valt just Silfr och Gull som namn.

Tillsammans med detta så släpper de också borstar i taklon.
Taklonborstar brukar vara otroligt mjuka och trevliga att använda så jag ser fram emot att få prova dem.

Idun Minerals finns att köpa på Apoteket.

4 kommentarer:

  1. Ögonskuggorna ser väldigt fina ut :)

    SvaraRadera
  2. Carina: De är så fina men man får jobba lite med dem för att få trycka i färgen.

    SvaraRadera
  3. Wysteriia: Jag ska testa dem i helgen och försöka få till bra bilder!

    SvaraRadera