tisdag 2 augusti 2011

31 Days of beauty Dag 1: När började du sminka dig, och hur lärde du dig att sminka?

Jag började leka med smink under mellanstadiet och jag lånade då mammas smink, jag har en hel del hemska kort när jag har sminkat mig fin och så har jag på mig en magtröja med någon hemsk text på...
Älskade glitter och läppglans på den tiden, inte mycket har förändras alltså.....

Jag började sminka mig i skolan i slutet av sjuan och då smyglånade jag mammas mascara, eller ja hon märkte ju att jag gjorde det men jag trodde att jag var diskret. Då använde jag mest mascara, rouge och lite läppglans. När jag gick i 8-9 så började experimentera lite med ögonskugga också.

Jag fortsatte med ganska lite smink ett bra tag, jag använde mascara och rouge dagligen men det var ungefär det också. Om jag skulle vara extra fin så tog jag lite läppglans, eyeliner (alltid på vattenlinjen) och möjligen lite ögonskugga. Kände aldrig behov av concealer eller foundation eftersom jag hade sån bra hy, inga finnar och mina mörka ringar under ögonen var inte så tydliga på den tiden.

Det var nog egentligen inte förrän efter 19 år ålder som jag började utveckla mitt skönhetsintresse, jag använde fortfarande inte så mycket smink men jag gillade att köpa smink i alla fall och jag älskade nagellack.

Några år efter flytten till Uppsala, när jag var 22-23 år så började min hy bete sig lite konstigt och vara rödflammig och det var först då som jag började leta efter en foundation. Efter lite letande så hittade jag mineral foundation och det var/är det som fungerar bäst för min hy. Jag började egentligen inte sminka mig eller lacka naglarna mer regelbundet förän 2008 då jag hittade en massa skönhetsbloggar och på den vägen är det.

Min väg till att lära mig sminka mig har väl varit lite gropig, när jag var i tonåren så lärde jag mig lite av min äldsta storasyster men jag tyckte att det var mycket roligare att bli sminkad än att sminka.

I och med att jag började uppträda med dans så blev jag tvungen att lära mig lägga någon form av makeup som fungerar på scen och det var så jag lärde mig. Jag provade mig fram och lyssnade på andra dansare. Började kolla på skönhetsbloggar och fick en massa inspiration men det som ärligt talat har lärt mig mest är youtube. Jag följer ett antal youtubare som gör tutorials på sminkningar och jag har lärt mig massor där. Sedan så gäller det att öva, öva och öva lite till.

Jag känner mig inte på långa vägar färdig än, tycker att det är superkul att sminka mig själv och då framför allt scensminkningar och prova nya saker som jag inte är van vid.

Skulle inte tro att jag har någon signaturstil utan jag gör det jag känner för. På jobbet så kan det innebära allt från bara mascara, neutrala färger till sotade eller färgglada färger. Allt beror på hur mycket tid jag har på morgonen.
När det kommer till scenmakeup så kan man nog säga att min signaturstil är sotade ögon och mörkröda/lila/rosa läppar, lite åt goth hållet.

Ni får jättegärna också haka på, antigen i kommentarena eller i egen blogg!
Så när började ni sminka er, och hur lärde ni er sminka er?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar