lördag 2 juli 2011

Lek med Manly paletten: Cut crease i gult och grönt


Jag bestämde mig för att rycka ut min 120 palett från Manly och leka lite för någon dag sen.
Cut crease är en teknik som innebär att man gör locket i en/flera färger och att sedan i globlinjen gå in med en helt anna färg. Färgen i globlinjen suddarna man inte heller neråt mot locket utan det ska vara en skarp linjen, cut crease helt enkelt.
Detta är en teknik som jag skulle vilja kunna men som jag inte gjort så många gånger, detta är faktiskt den andra sminkningen där jag har gjort en cut crease och det verkar arta sig. Jag har också lagt upp denna på MakeupGeek forumet som har en utmaning där man ska skapa en look med en cocktail som inspiration.
Om ni tycker er ana att mitt andra öga på bilden ser annorlunda ut så stämmer det för jag provade en annan färgkombination på det ögat, kommer att komma upp på bloggen senare.

Ansikte:
Nvey Eco Moisturisning fluid foundation i 510
Skin Food Dark Circle concealer cream i 01
Lumire Minerals Salmon concealer
The Body Shop Honey Bronze bronzing powder i 02 Fair
The Body Shop Roseflower blush i Pink

Ögon:
NYX Jumbo Pencil i Milk
Manly 120 palette- tre olika gula på locket
Manly 120 palette- två st gröna i globlinjen
Manly 120 palette- röd, orange och gul längs med nedre fransraden
Urban Decay 24/7 liner i Graffiti
MAC Sculpt & Shape i Accentuate
Illamasqua Medium pencil i Sorceress
D.j.v Beautenizer Fiberwig LX Mascara

Läppar:
Illamasqua Intense lipgloss i Petulant
Jag började med att måla upp linjen som jag ville att min gröna cut crease skulle ha, jag gjorde detta med hjälp av den gröna eyeliner Graffiti. Jag suddade ut den något uppåt så att det inte skulle bli en så markant.
Sedan så använde jag den vita pennan Milk som bas på själva ögonlocket.
Jag började med att lägga en gröngul skugga över hela locket, en ljusare gul vid den inre ögonvrån, en mörkare gul vid den yttre v:et och sedan en skimrig gul i mitten på locket.
Därefter så tog jag en spetsig (pencil brush) borste och lade en grön skugga längs med den gröna eyeliner och suddade uppåt. Därefter så fördjupande jag globlinjen med en mörkgrön skugga. Som highlighter under ögonbrynet så har jag använt den hudfärgade skuggan Accentuate.
Under ögat så lade jag rött längs ut, orange i mitten och gult längst in mot inre ögonvrån.
Den svartbruna kajalen Sorceress använde jag på den nedre vattenlinjen smat för att göra ett tunt eyelinerstreck längs med övre fransraden.
Jag skulle behöva lite mer övning men jag gillade verkligen kombinationen av gult och grönt tillsammans och kan definitivt tänka mig att göra något liknande till något dansuppträdande.

4 kommentarer:

  1. Jag älskar att blenda ut skuggor så det där med cutcrease var helt sjukt svårt för mig dom första gångerna :p Men det blir ju bättre när man lärt sig att det SKA vara skarpt! Tycker du gör det sjukt bra, riktigt snyggt :)

    SvaraRadera
  2. Honi: Visst är det lite småknepigt, man vill ju gärna att övergången ska vara fin och bra! Tack så hemskt mycket!

    Kerstin: Tack så mycket!

    SvaraRadera