måndag 4 juli 2011

Intervju med Jonas Wramell


Jag fick möjligheten att göra en mailintervju med Jonas efter Oriflame eventet, jag var väldigt nervös då jag inte är någon journalist men jag ville inte missa chansen.

Vilka skönhetstrender är det som gäller nu i sommar och vilken är din favorit?

Sommaren för ofta med sig mera färgstarka trender, i år är det särskilt fokus på guld i olika nyanser samt turkos, dessa färger är fina att använda var för sig men också tacksamma att använda ihop då det kompletterar varandra på ett fint sätt. Sommaren är också den årstid då vi är bruna och fräscha, att komplettera solbrännan med solpuder har alltid varit min favoritrekommendation när tjejer frågar efter ett hett sommartips för makeup. Använd solpuder för att framhäva den naturliga brännan men även för att skapa konturer i ansiktet och framhäva kindbenen.

Du nämnde på eventet att en av dina favoritfilmer är Den blå Lagunen med Brooke Sheilds, har du några tips på hur man kan få lika snygga ögonbryn som henne?

Se gärna över dina bryn regelbundet, plocka udda strån men behåll så mycket som möjligt, fyll i brynen med en brynskugga. Jag gillar Eye Brow Kit från Oriflame som har 2 nyanser som kan användas var för sig eller blandas till rätt nyans. Det viktigaste för att ge intryck av fylliga bryn så som Brooke har, är att använda en bryn gele. För maximal effekt brukar jag börja med att borsta brynen mot växtriktningen först, så stråna nästan ställer sig upp. Sen rättar jag till och borstar stråna uppåt, då maximerar man brynen samtidigt som det ger ansiktet ett minilyft Det ramar in, inte bara ögonen, utan hela ansiktet.

Var finner du din inspiration när du skapar nya looker och kollektioner?

Min inspiration kommer från allt möjligt, eftersom jag reser varje vecka till olika länder kan endel av inspirationen komma från till exempel att jag ätit en ny maträtt, känt en ny doft, sett människor på ett café med mera. Så inte bara från direkta modeinspirationer utan även från en mix av trender och upplevelser. Jag letar alltid efter nya trender, och just i sommar har många designers visat färger och mönster som inpirerats av hav och aquamarina toner i både mönster och färg. Jag ville skapa en somrig och enkel makeupkollektion som passar lika bra till fest som till vardags. På sommaren är vi naturligt vackra och sminkade av solen därför ville jag skapa produkter som kompletterar den looken. När det kommer till Blue Lagoon så har en av mina favoritfilmer sedan jag var liten varit klassikern Blue Lagoon med Broke Shields i huvudrollen. Både miljön och Broke’s utseende med sina karakteristiska ögonbryn blev en grundlinje när jag skapade looken.

Vilka är dina bästa skönhetstips?

Det bästa tipset för att se fräsch, snygg och utvilad ut är att ha en felfri bas. Bästa sättet att veta att man har rätt nyans är att ha 2 färger av foundation, den ljusaste man är på vintern och den mörkaste man är på sommaren och sen kan man alltid mixa dessa och på så sätt alltid ha rätt nyans hela året. Satsa på att ha en foundation som har spf, då vet du att din hy alltid skyddas mot solen och fria radikaler som åldrar huden i förväg. Ett annat tips är att alltid tänka på balansen, ska du till exempel på en tillställning och har festklänning samt fina accessoarer ska du alltid bära mindre makeup och enklare hår. Ska du däremot ut på stan och har tighta jeans, höga klackar och en top är mer makeup och mer avancerad frisyr på sin plats. På så sätt får du en fin balans och kommer alltid se perfekt ut.

Om man bara har fem minuter på sig att lägga makeup vad tycker du att man ska lägga fokus på?

På fem minuter kan man hinna ganska mycket, jag skulle fokusera på fräschör, täcka ev. blemmor, fylla i brynen, applicera mascara, lite rouge på kinden samt lite glans på läpparna. Dessa få applicationer kommer alltid att få dig att ge ett vaket och fräscht intryck.

Vilka är dina bästa tips från att gå från dagmakeup till kvällsmakeup?


Mitt bästa tips för att ta en daglook till en sexig kvällslook snabbt och enkelt att med hjälp av en svart kajalpenna sota franskanten och även lägga den svarta pennan på den sk vattenlinjen, innanför ögat. Detta ger en mer intensiv och sexig look vilket passar perfekt till kvällen.

Vilka produkter borde finnas i alla sminkväskor?

Mattifierande puder, ett creme läppstift i en mjuk färg och ett rouge.Genom att lägga lite rouge på äppelkindens topp får man en känsla av att man är naturligt rosig om kinden vilket är ett perfekt sätt att skapa en fräsch look.

Slutligen så undrar jag vad du spår för skönhetstrender till hösten?

Till hösten ser vi en orientalisk trend med jordiga färgtoner i starka nyanser av koppar och brunt, makupen är beduininspirerad med betoning på ögonen.

Jag vill tacka Jonas för att han tog sig tid att svara på mina frågor!

3 kommentarer:

  1. Åh, Jonas är ju jättegullig. TIllbringade en vecka med honom när han stylade mig i Stylingakuten.

    SvaraRadera
  2. Nailtastic: Tack! Jag hade massiv ångest när jag skickade in frågorna, var så otroligt nervös.

    KattaKvack: Han är otroligt trevlig. Vad kul att få tillbringa en hel vecka med honom och dessutom bli stylad!

    SvaraRadera