måndag 29 november 2010

Vi är inte till salu!

En pågående debatt i bloggvärlden är bloggetik och köpta inlägg. Som läsare så vill man kunna lita på att det man läser är bloggarens egna åsikter och inte åsikter som bloggaren har fått betalt för att uttrycka. Tyvärr är så inte alltid fallet.

Ibland så får jag möjligheten att prova produkter och det är viktigt för mig att ni, läsarna vet, att jag inte låter mig köpas. Mina recensioner är mina och baseras på hur jag har upplevt produkten. Därför har jag också valt att vara med i denna gemensamma satsning

Kicki Norman, chefsredaktör på Daisybeauty har skrivit denna text:

Du kanske inte vet om det, men läser du bloggar är du troligen lurad. Allt fler bloggare tar nämligen betalt för att nämna produkter i sina bloggar och du kan därför inte längre lita på de personliga rekommendationer som en gång i tiden gjorde bloggarna så populära. ”Bloggare” har blivit synonymt med reklampelare, någon som gör vad som helst för fester med gratis vin, gåvor från stora företag eller reda pengar.

Bloggar är ett faktum. Upp emot 2,3 miljoner svenskar läser en eller flera bloggar varje dag, beroende på vilken undersökning du väljer att utgå från. De flesta är kvinnor, och bloggläsandet är störst i de yngre åldergrupperna. Idag har var tredje 20-årig kvinna en egen blogg. Den som försöker kalla bloggar för en fluga har legat under en sten de senaste fem åren. Idag är bloggarna en maktfaktor att räkna med.

Vi som bloggar känner till detta. Och vi väljer att hantera vår makt på två olika sätt. En skrämmande utbredd grupp, däribland de absolut största bloggarna i Sverige, säljer inte bara annonser på sina bloggar, de säljer också själva blogginläggen. Mot en mer eller mindre rundlig summa pengar, beroende på bloggens storlek och inriktning, kan företag få sina produkter omskrivna och också uppvisade på bild. Prislappen ligger på tusentals krnor. De största bloggarna kan tjäna mer än hundratusen kronor på en månad på att sälja annonser och blogginlägg i kombination. Det är enorma summor pengar i omlopp i en affärsverksamhet som går ut på att företag och bloggare går plus på läsarens bekostnad. Att detta strider mot marknadsföringslagen är inget som hindrar, mer än att det hindrar storbloggarna från att öppet tala om exakt hur pengarna tjänas.

Sedan finns det en mindre grupp vars ord och åsikter inte är till salu. Vi följer de pressetiska reglerna, eller marknadsföringslagen, eller både och. Det innebär bland annat att vi tydligt visar vad som är annons och vad som är vår egen text. Även om det går att köpa en annons, kan företag inte betala för att vi ska blogga om dem. Vi vill vara trovärdiga inför våra läsare och vi tycker integritet är viktigt. Vi tror att vårt sätt att förhålla oss till annonsörer, redaktionell reklam och gällande lagar är viktigare och mer långsiktigt hållbart än att sälja sin integritet och ytterst lura sina läsare.

Tyvärr arbetar vi i motvind. Ofta får vi försvara oss mot felaktiga anklagelser om att vi också är till salu, bara för att andra är det. Vi berättar så klart hur vår publiceringspolicy ser ut, men blir inte trodda. Bloggkollegor med mer förhandlingsbar moral än vår, skjuter både sig själva och oss i foten. Tack vare blogglögnarnas rikoschetter blir vi alla enbenta.

Därför kommer vi nu att tydligt skriva ut på våra bloggar att vi följer Pressens samarbetsnämnds Spelregler för press, radio och tv. Vi vill höja oss över alla pressetiska tvivel. Vi vill att våra läsare ska förstå var vi står. Eftersom lag och ordning inte räcker till för den här nya gruppen unga affärskvinnor, som säljer annonser förklädda till redaktionellt material, får vi försöka göra något för att skilja oss från våra mindre nogräknade bloggkollegor.

Varje resa börjar med ett första steg. Det här är förhoppningsvis ett första steg mot en upprensning av bloggträsket. För även om våra mindre nogräknade kollegor säljer sig till högstbjudande, är vissa av oss inte till salu.

http://www.alexmo.se/

alltforforaldrar.se/farmorsbloggen

beautybytanci.se

beleza.blogg.se

daisybeauty.com/web/asa

daisybeauty.com/web/frida

daisybeauty.com/web/kicki

daisybeauty.com/web/zaida

elmikas.blogspot.com

finslipad.blogspot.com

frokenrosa.wordpress.com

gazet.se/Bloggar/?Skribent=elin

goddessess.blogspot.com

godoc.nu

honi.blogg.se

leninea.wordpress.com

lillagumman.se

makeitfab.blogspot.com

makeuponista.se

mybeautyspots.blogspot.com

onekligen.blogspot.com

purity.webblogg.se

saintbellabeauty.blogspot.com

skimmerskuggan.blogspot.com

totalbeauty.se

underbaraclara.nu

vackerunderbar.se

venusvanity.blogspot.com

Det finns fler bloggar som inte är köpta men som har valt att inte vara med i denna debatt av olika anledningar. Jag tror att det är viktigt att man är kritisk när man läser bloggar och själv känner efter hur mycket man kan lita på bloggaren ifråga.

Vill också belysa att det inte är enbart bloggarna som man ska rikta kritik åt, man får inte glömma bort företagen som faktiskt köper blogginlägg. Lipgloss Bitch har skrivit ett väldigt intressant inlägg idag om sitt perspektiv och Purity skrev för ett tag sen om en incident med ett företag.

Jag vill naturligtvis gärna veta vad ni som läsare tycker. Är det här något som ni har tänkt på förut?

9 kommentarer:

  1. Tycker det är ett suveränt initiativ, detbatten har ju blåst upp ett par gånger om året de senaste åren och tål att tas upp igen!! Om inte annat så man får tänka efter själv var man står i frågan.

    SvaraRadera
  2. Samtidigt så är det ju knappast vi småbloggar med under 1500 läsare om dagen som blir köpta. Jag har bloggat i tre år med som mest 1500 läsare/dag men inget företag har hittills erbjudit mig pengar för inlägg och jag tror inte man ser min blogg som redaktionellt material och jag skulle aldrig se mig själv som journalist. Självklart är det bra att ta ställning och jag säger inte att det inte kan vara så att jag är naiv i det hela, men än har jag inte upplevt att den här debatten handlar om mig.

    SvaraRadera
  3. Basteth: Det är definitivt en fråga värd att fundera på!

    Sminkan: Absolut, det är inte de småbloggarna som blir köpta. Har inte heller blivit kontaktad av ett företag och bilvit erbjuden pengar inter heller produkter som jag förväntas skriva om. Jag har däremot blvit ifrågasatt av bekanta som läser min blogg och jag vill därför klargöra vart jag står i frågan. Förstår också att man kanske inte ser fråga som att det handlar om en själv när man inte är en större bloggare och jag ser inget fel alls i det.
    För mig handlar det om att stödja de bloggare som kämpar på där ute och för att klargöra min ståndpunkt.

    SvaraRadera
  4. Att du blir ifrågasatt beror kanske på att du finns på Blogvertiser, de har ju ett rykte om sig att köpa blogginlägg.
    Skulle vara intressant att höra hur du tänker angående det.

    SvaraRadera
  5. SaintBella: Absolut det kan jag förklara. När bloggen var relativt nystartad så såg jag att Lipgloss Bitch hade blogvertiser och tänkte att om hon har det så är det nog en fiffig sak att vara registrerad på så jag registrerade mig helt enkelt. De uppdrag som de har skickat ut har jag tackat nej till och jag har inte fått något erbjudande på säkert ett år och det hade helt enkelt fallit i glömska att jag var registrerad där.
    Om jag hade hoppat på något ebjudande så hade de varit utmärkta tydligt med att de var annonser men som sagt jag hoppade aldrig på.

    SvaraRadera
  6. Lina, jag anklagade aldrig dig för nåt, jag bara sa att det kunde vara så.
    Det är väl inte fel i sig att vara registrerad där, för om jag förstått det rätt så säljer de även annonser vilket ju är okej.
    Men jag personligen tycker att det känns sådär att vara reggad där om man tycker precis tvärtemot vad de främst står för, så du kan nog förstå att man undrar :)

    SvaraRadera
  7. Saintbella: kände mig inte anklagad heller och förstår varför man undrar. Jag reggade mig där innan jag hade läst och tänkt, alldeles i början av mitt bloggande och då för annonsers skull. Kommentaren på din blogg var riktad mot hon som frågade om mig, jag kanske glömde skriva det? Har varit mycket på jobbet nu på eftermiddagen... Håller med om att det ser konstigt ut det var därför som jag ville förklara.

    SvaraRadera
  8. Ingen fara. Hon brukar ofta kommentera lite speciellt och är nog emot mest för att, så skit i det :)

    SvaraRadera
  9. Har aldrig sålt mig för något jag inte gillar, däremot FÅTT lack EFTER att jag skrivit om lack jag faktiskt är/ varit jäkligt nöjd med. Jag har även haft perioder då jag varit mer eller mindre besatt av nagellacksmärken och nästan bara skrivit om tex Nubar, och jag kan tänka mig att man skulle kunna tänkas tro att det var köpta inlägg. Men nej, jag sluter mig till Icke köpbara!

    SvaraRadera