torsdag 27 maj 2010

Kicks Beuty Report 2010


Nu vet jag att det är en massa bloggare som redan har publicerat denna undersökning men jag tänkte att jag skulle ta upp några punkter också.
Kicks har gjort en skönhetsundersökning där ca 8000 svenska män och kvinnor från 15 år och uppåt har deltagit, de flesta av dem är medlem i Kicks kundklubb, 91%, och majoriteten är kvinnor.
Jag tycker att undersökningar som den här är intressanta så jag har plockat ut det som jag tyckte var extra intressant.

Största anledningen till att man sminkar sig som man gör är att man plockar upp tips från tidingar och bloggare (25%). För kvinnor 50+ är tips från personalen den aboslut viktigaste.

Är lika själv, jag får min främsta inspiration från bloggare, youtube och tidningar. Jag skulle tro att med tiden så kommer dessa att bli mer och mer tongivande också. Som bloggare så blir man ju också lite varm i själen när man hör sånt här...

De flesta kvinnor (41%) har bara makeupfria dagar hemma med de närmaste och bara 20% kan tänka sig att visa sig var som helst utan makeup.

Nu framgår det ju inte om dessa 41% sminkar sig när de ska iväg någonstans för att det är roligt eller för att de känner att de måste, men trots att jag har en skönhetsblogg och älskar smink så tycker jag att det är tråkigt att så många känner att de inte kan visa sig utan smink.
När jag är hemma så är jag alltid utan makeup, har inte heller några problem att gå till tex kiosken utan smink. Ska jag däremot ut på stan så vill jag gärna ha lite mer men ibland kan det räcka med lite conclear och ibland blir det mineralpuder också. Det hela beror på hur min hy ser ut, ibland är den väldigt rödflammig och då är jag inte så pigg på att gå ut alldeles utan smink.

73% av kvinnorna och 42% av männen vill helst framhäva ögonen medan 50% av männen och 22% av kvinnorna vill framhäva hudens lyster.

Om jag bara ska göra en enkel sminkning så vill jag först och främst få till huden, så foundation, concealer och rouge är det som jag lägger extra krut på. Är det istället en festmakeup så lägger jag ofta krutet på ögonen.

19% byter ut sina sminkprodukter efter max 6 månader och 51% byter ut dem när de är slut.

Hållbarheten på smink kan vara lite knepigt då de varierar mellan de olika produkttyperna men också hur sminket förvaras och används. Jag är väldigt noga med mascara, byter ut min var 3-4 månad. Torra produkter som fasta ögonskuggor eller puder kan ha väldigt lång hållbarhet, jag brukar torka av mina med Isopropylalkohol och undvika att peta i dem med fingrarna. Läppstift har också en ganska lång hållbarhet om man behandlar dem rätt, jag brukar även här doppa dem i Isopropylalkohol för att rengöra dem och jag slänger endast läppstift som har ändrat färg/lukt/konsistens. Alla märken borde alltså satsa lite mer på reseförpackningar/provstrl/minisar! Dels så är det ju så otroligt praktiskt när man ska resa men det blir också lättare att testa ny saker och göra slut på det som man faktiskt har.

På frågan om vilka skönhetstrender som man aldrig ville se igen svarade 53% de jättenoppade ögonbrynen, 49% den mörka/bruna läppkonturpennan, 31% de vitmålade läpparna och 12% cremerouge på stift.


Ja vad ska man säga...jättenoppade ögonbryn är aldrig snyggt och de vitmålade läpparna är ingen höjdare heller. Den enda gången som man får ha mörka/bruna läppkonturpenna är om man är i Drag. Däremot är jag lite förvånad över att 12% inte gillar cremerouge på stift, jag gillar cremerouger och tycker att stift kan vara en ganska praktisk förpackning.


14% av kvinnorna svarade att de inte vill avslöja för sin partner att de spenderar mer än 5000 kr om året på skönhetsprodukter.


Ja jag kan förstå att man ibland vill tona ned hur mycket man handlar för men som skönhetsbloggare så tror jag att det är ganska lönlöst.. Tycker inte att 5000 kr på ett år för skönhetsprodukter är så mycket heller...
Vad tycker ni om såna här undersökningar?
Är det någon särskild fråga som ni tycker är extra kul eller intressant?

Om ni vill så kan ni läsa hela undersökningen här!

2 kommentarer:

  1. Interesting! I know I wouldn't be ashamed of 5000. Haha, that would be a relief! I wonder how much they included in that number - shampoo? Soaps? Perfume? Yeah. I don't understand why so many said they didn't like cream blushes on sticks! What did they ever do wrong?

    SvaraRadera
  2. Pinch: I wouldn't be ashamed of 5000 kr either! I love cream blushes so I really don't understand that....
    I really like this kinds of reports, it's fun for a makeup geek to read!

    SvaraRadera