onsdag 21 april 2010

Recension: Maybelline Colossal

Nu är ju denna mascara ingen nyhet på marknaden utan den kom ut förra våren om jag inte missminner mig.
Denna både blivit hyllad och dissad så det tog ett tag innan jag kom för mig att prova den.

Min favorit har sedan länge varit MaxFactor Masterpiece som jag har använt i några år men i höstas så bestämde jag mig för att prova något nytt. Slog till på Maybelline Colossal.

När jag började använda mascaran så använde jag också Talika eye lash condition gel samtidigt och det kan ha påverkat mitt omdöme. Jag har nu den senaste veckan börjat använda Talika igen och den är verkligen en bra primer men mer om den i ett senare inlägg.

Maybellines mascaror har en tendens att lukta en hel del tycker jag, tog mig över en veckan innan jag vant mig med doften. Skulle önska att den luktar mindre, nu gör det inget eftersom jag vant mig men när jag började med den.....
Colossal har en ganska stor borste och en våt formula, vilket gör att den har en tendens att kladda av sig längsmed övre fransraden om man inte är väldigt försiktig.
Jag upplever att den ger mer volym och längd än vad Maxfactor Falsh lash som jag hade senast gjorde. Har nu provat både den vanliga Colossal och den vattenfasta.
Båda två sitter bra och smular inte under ögonen.
Den vattenfast gör att böjen efter ögonfransbörjaren sitter kvar då den torkar fortare än den vanliga. En sak som är jobbigt med den vattenfasta är att jag får små mascara prickar under dagen upp mot ögonbrynsbenet. Mina fransar tar i där när jag sitter framför datorn.
Har ju feta ögonlock och eftersom fet löser upp vattenfast mascara så... Detta gäller alltså de dagar som jag inte har någon bas på ögonlocken.
Smulet under ögat är inte sånt som har trillat av, det är dels att jag har lite kajal och dels att jag råkade kladda lite när jag målade underfransarn..


+ Ger en fin böj *
+Långa fina fransar
+ Smular ej
+ Bra volym
+ Håller bra under dagen
+ Tål regn och tårar *

-Luktar ganska starkt till en början
- Mascaraprickarna vid ögonbrynsbenet*
- våt formula som kladdar längs med övre fransraden
* den vattenfasta

Alltsom allt så tycker jag att detta är en väldigt bra mascara och det är den vattenfasta som jag är mest förtjust i. Detta är troligen en mascara som jag kommer att köpa mer av när den som jag har är slut.

9 kommentarer:

  1. Jag köpte precis min andra omgång! Det är ovanligt att jag köper samma mascara flera gånger i rad, lever lite efter devisen att ombyte förnöjer och det är sällan jag varit direkt missnöjd med något märke. MEN: med två lager colossal på fest-make:en så får jag mer massiva (långa, täta) fransar än jag trodde var möjligt! :) Jag kör på icke-vattenfast och håller med dig om doften men det är för mig den enda nackdelen. En grym mascara helt enkelt!

    SvaraRadera
  2. Jag använder bara vattenfast maskara, dels för att ögonen mina tåras lätt och då smetar det, men också av flera andra anledningar. Jag har som du feta ögonlock så de smetar ibland ändå. Blir ju lite nyfiken nu även om jag har maskaror till leda hemma redan...;)

    SvaraRadera
  3. ja har samma problem med prickar på ögonlocket, men det är som sagt bara med vissa mascaror, och mattögonskugga brukar rå på problemet

    SvaraRadera
  4. Maja: Fattar inte riktigt varför mascaran ska lukta så mycket men som sagt man vänjer sig.... Den är riktigt grym utöver det! Lätt att måla flera lager med också.

    Basteth: Har också några fler mascaror men det är ju roligt att testa runt lite... Försöker dock testa en i taget så att jag inte har en massa öppna samtidigt om jag inte har olika syften med dem, vardags-fest....
    Prova Colossal, passa på när de kör något erbjudande så den blir billigare...

    Darling: Jag har bara provat denna vattenfasta mascara så det skulle vara intressant att se om det blir likadant med andra märken. När jag har Urban Decay primer potion har jag inte detta problem dock.

    SvaraRadera
  5. Skrattar faktiskt arslet av mig när jag ser reklamen för denna på Tv.
    Hallå eller, 2009 ringde och de vill ha tillbaka sin reklam.

    Köpte systern till Colossal igår, då Cubus hade 20% rabatt på allt Maybelline, så vi får se hur det går.

    SvaraRadera
  6. Det ska vara Lancome juh!!!!! =)

    SvaraRadera
  7. Stiftis: Sminkreklam i allmänhet brukar vara ganska lutig och vilka otroliga fransar sen....

    Elena: Måste erkänna att jag inte har provat Lancome mascara...har nog ett litet prov någonstans men jag är nog lite snål...
    Har haft Diorshow en gång i tiden men tyckte sen att MaXfacotr Masterpiece MAX gjorde jobbet lika bra. Vilken Lancome mascara använder du?

    SvaraRadera
  8. Jag begriper mig inte på den här mascaran, det är verkligen en som man antingen hatar eller älskar (jag tillhör de första). Verkar som att det finns vissa som sitter jättebra, och andra som inte sitter alls. Skumt det där.

    SvaraRadera
  9. Saintbella: Jag var riktigt skeptiskt till en början men den första mascaran som jag testade satt otroligt bra, andra mascaran kändes mer kladdig...
    Det jag inte gillar med den är lukten och kladdet.
    Är otroligt nyfiken på den senaste The falsies, den blir nog näst ut.

    SvaraRadera