tisdag 30 mars 2010

Problem med huden...

Jag har haft problem med att jag får röda små pricka i ansiktet ganska lätt, allmänt så tror jag att jag har en känslig reaktiv hud. Det har till och från varit mer och mindre problem med det ända sen jag flyttade till Uppsala för 9 år sen.

Som värst så fick jag som små nässelutslag i ansiktet som kliades och jag fick faktiskt Tavegyl mot det. Läkarens teori var att jag reagerade som att jag var allergisk fast jag inte var det och att det blev värre av kontakt med vatten.
Under det senaste året så har däremot huden verkat lite bättre, mindre röd även om man på kvällen kan se röda små prickar. Prickarna är koncentrerade på kindern, från näsan och ut om man säger så.

Sen i oktober så har jag använt MAC tinted moisturizer och det har funkat väldigt bra men har nu gått över till mitt mineralpuder från Earthen glow minerals för att huden ska få vila lite.
Ungefär samtidigt så köpte jag en ny aleo vera gel och började använda igen.
Nu ser det ut som om huden är på rätt håll igen men vad det beror på vet jag inte.
Har många gånger funderat på vad jag kan göra för att fixa detta, optimalt vore ju om jag inte hade små röda prickar.

Irriterande är vad det är!

4 kommentarer:

  1. Vad jobbigt :/ Har för mig att du råkade ut för extra nässelutslag strax innan du åkte till Egypten för några år sen, vad var det som triggade det?

    Och Herregud, att du hunnit bo i Uppsala i 9 år redan! Helt sjukt hur fort tiden går, snart 6 år sen jag flyttade dit första gången

    SvaraRadera
  2. Jag måste bara tipsa om Excuviance hudvård. Har haft stora problem med röda utslag och liknande. En hudterapeut trodde jag hade fått början till rosacea!! Av en slump gick jag till en hudterapeut som använder Excuviance och jag är frälst! Har aldrig haft så bra hy som jag har nu! Kör nu enbart med dessa produkter och jag fullkomligt älskar dom! Kanske värt att testa (det finns små provkit)!?!

    SvaraRadera
  3. Har du pratat med en hudläkare? Hoppas att det löser sig!

    SvaraRadera
  4. Helena: Ja det är en pain in the butt...Japp det var precis innan Egytpen som jag hade monsternässleutlag och funderade på om inte burka kunde vara en bra idé.
    Hmm ja 9 år, hur länge som helst. Tiden går väldigt fort, tycker att jag kanske bott här i ca 6 år men men...

    Anonym: Tack för tipset!

    Kerstin: Nej har inte pratat med hudläkare utan bara med en vanlig läkare när det var som värst och då fick jag en massiv dos Tavegyl, åt 6 st om dagen ett tag på läkarens rekommendation. Kanske skulle kolla med en hudläkare.

    SvaraRadera