söndag 28 juni 2009

Glöm inte solskyddfaktor!

Nu har vi fått sommarväder i Sverige och många av oss vill passa på och njuta av solen oh få lite färg. Glöm dock inte solskyddsfaktorn!! Det är aldrig kul att bränna sig men det finns ju andra faktorer att räkna in också som åldrandet av huden och främst Hudcancer, så ta på sloksyddfaktorn för det gör dig inte mindre brun bara mindre röd. 
I min ungdom, heller ja när jag var liten och i tonåren så var det där med solskyddsfaktor inte särskilt viktigt, jag ville ju bli brun och brukade inte bränna mig så ofta men med åldern så kommer förståndet och jag ser alltid till att ha solskyddsfaktor nu för tiden. En gång när jag var 10 så lyckades jag bränna mig igenom en baddräkt, den var polkagris randig och där jag hade haft den vita strecken var jag otroligt röd och jag kunde inte ligga på rygg i flera dagar, inte alls roligt. 

En viktigt sak att tänka på när man väljer solskyddsfaktor är att den helst ska vara fotostabil. 
Med fotostabilitet så menar man att skyddet mot UVA och UVB strålar inte bryts ned och många solskydd saknar detta. Rocketqueen har en väldigt bra inlägg om solskydd, fotostabilitet och PPD. 

Så vilka solskydd använder jag?
Jag gick faktiskt på en ny jakt i mitten av maj för att hitta en solskydsfaktor som var fotostabilt och valet föll på:
Garnier Ambre Solaire Light and Silky spf 15
Är en solskyddsfaktor som är otroligt lätt och går smidigt och fort in i huden och den är dessutom fotostabil och vattenresistent.

Jag är just nu på jakt efter en bra solskyddsfaktor till ansiktet nu när jag kommer att vara ledig och vill sola, annars så har ju min foundation haft spf 25 har jag för mig så jag köpte inget då. Just nu så använder jag:
Dr Hauschkas solskydd spf 20
Jag köpte denna förra året då jag ville ha en liten förpackning ( 15 ml) att ta med när jag åkte utomlands men kom aldrig riktigt för mig att använda den utan använde samma som jag hade till kroppen. Dr Hauschka solskydd har ett fysikalist filter, alltså ett mineraliskt filter som lägger sig ovanpå huden och reflekterar bort solenstrålar. Den här solskyddafaktor finns däremot inte att få tag på längre då den togs bort (läs mer här) i och med de nya reglerna från EU om solskydd trädde i kraft 1 juni 2009. 

Hawaiin Tropic Sunkissed Lipgloss spf 25
Det här är mitt senaste inköp och det blev i Mango Papaya som luktar mmmmmm så gott och smakar minst lika gott. Man får verkligen behärska sig för att inte slicka sig om läpparna. Det är alltså ett läppglans men det är absolut inte kladdigt och är väldigt återfuktande. Har inte hunnit använt det allt för många gånger dock men det verkar lovande. 
Hawaiin Tropic är ett märke som jag gillar, de har många olika solskyddsfaktorer och med variation från Spf 0-50, rekommenderar dock inte spf 0, så  man mycket att välja på. De luktar dessutom gudomligt av kokos och sommar! Älskar dem. Däremot så kan man också vara lite lätt lokande för vissa insekter så som små flugor och fjärilar bara så att man vet. Jag hade på mig ett solskydd från Hawiian Tropic när jag var i Egypten och många små flugor tyckte jag var mumsig så det slutade med att jag lånade min kompis solskydd från Nivea, här i Sverige har dock inget sådant hänt utom att jag har blivit hmmm jagad...förföljd av en citronfjäril. Det kan dock vara jag som drar till mig dem ändå då jag är lite rädd eller tja mycket rädd för insekter....
Ska införskaffa mig produkter från Hawiian Tropic och funderar på:

Hawiian Tropic Tan enhancer and conditoner 
Är en olja med bland annat betakaroten som ska förlänga grundfärgen, alltså inget som jag skulle använda i solen utan efteråt lite som en after sun. Läs mer om den hos Eleven.
Hawiian Tropic Protective Dry carrot oil spf 15 alt 20
En sololja med högt solskydd men ja...vet inte riktigt är inte fotostabilt men funderar om jag skulle ha den över något annat solskydd kanske....Läs mer här hos Eleven.
Någon av Hawiian Tropics solskydd kommer nog att hamna hos mig då jag tycker att de luktar så otroligt gott men jag vet inte riktigt vilket än då jag vill att det ska vara fotostabilt. 
Deras after sun är också helt underbara om man som jag gillar kokosdoft!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar