söndag 31 maj 2009

Tutorial på Tribal makeup

Ja detta kommer att bli ett långt inlägg. Detta är en tutorial för makeupen som jag hade på min dansuppvisning, den kanske är en smula extrem men tror nog att man kan tona ned den lite om man skulle vilja. Det är en ganska enkel makeup att göra tycker jag och det krävs inte heller så många skuggor.

Produkterna som används är dessa:

Bodyshops Brow&Liner kit 03

MAC pigment Old Gold

MIST Paris

Bodyshop eyeshadow 13

Bodyshop eyeshadow 01

MAC shadestick Sharskin

Loreal Super Liner Carbon gloss

Tejp


Maxfactor False lash effect Mascara

Gosh velvet touch waterproof eyeliner Hyptnotic Grey

Lumene eyemakeup base


Så nu kikar vi igång! Först en bild på mitt "nakna" öga.



1. Jag börjar med att lägga primer på ögonlocket, använder mig av Lumene eyemakeup base och lägger den ända upp mot ögonbrynsbenet.


2. Efter primer så tar jag min MAC shadestick Sharkskin, en gråsvart stiftskugga, och lägger den på den rörliga delen av locket. Shadestick blir en klibbig bas som gör att skuggan fastnar bättre och blir mer intensiv. Den svarta basen tar också fram det gröna ur Old gold.


3. Tejp är ett fantastiskt redskap om man vill ha en skarp och markant linje! Jag sätter tejpen mot huden på handen några gånger så att den inte blir alltför klistrig. Tejepn läggs sedan från yttre ögonvrån och uppåt utåt.


4. MAC pigment Old Gold är ett duokrom ögonskugga som är guldig med inslag av grönt, om man lägger en svart bas under skugga så får man en grön skugga med guldskimmer och utan bas en guldig skugga med grönt skimmer. Jag lägger den på hela locket och längs med tejpen.


5. Jag tar sedan en mörkare skugga, MIST Paris som är en svart skugga med skimmer i och lägger den i globlinjen och längs med tejpen.



6. Nu är det dags att plocka bort tejpen! För att inte kanten ska bli så skarp så tar jag en skugga som smälter in i min hudton, Bodyshop eyeshadow 13 och lägger längs med kanten där tejpen suttit.


7. Nu är det dags att rama in ögat. Eftersom jag lägger eyeliner på vattenlinjen på både övre och under fransrad så är det bäst med en vattenfast eller vattenresistant eyeliner, jag använder Gosh velvet touch waterproof i färgen Hyptnotic Grey.




8. För att få den att verkligen sitta på vattenlinjen så fyller jag i med den svarta skugga från Bodyshops brow&liner kit 03. Jag fyller endast i den nedrer vattenlinjen och använder mig av en snedskuren pensel.


9. En flytande eyeliner, jag använder Lorelas Super Liner Carbon gloss, läggs längs med ögonfransarna och ut en bit mot tinningen. Lägger också eyelinern längs med den nedre fransraden.






10. För att göra looken lite roligare så gör jag en litet v med eyeliner från yttre ögonvrån och in mot irisens ytterkant.



11. Jag higlightar sedan från yttre ögonvrån och ut mot tinningen och lite också vid inre ögonvrån.


12. Nu lägger jag på Mascara, föredrar mascaror som ger ordentligt med svärta och volym. Just nu så håller jag på att testar Maxfactor False lash effect Mascara så det blev den.


13. Taaadaaaa Klart!!!


Trodde aldrig att jag skulle klara av att göra en tutorial....det är otroligt mycket kortknäppande och det gör att sminkningen tar otroligt mycket längre tid. När jag gjorde denna inför dansen så tror jag att det kanske tog 15 min att göra allt och då räknar jag in hud och läppar också så det är inte en komplicerad makeup som tar otrolig lång tid att göra.

12 kommentarer:

  1. Riktigt snygg! Tack för att du gjorde den här tutorialen! JAg är imponerad!

    SvaraRadera
  2. Jätte, jättesnyggt! Och tillsammans med läpparna och kläderna blev det så jäkla läckert. Din tutorial är jättesnyggt gjord!

    SvaraRadera
  3. Jättebra tutorial! Tack!

    SvaraRadera
  4. du, den där Old Gold var inte dum alls... :) något att fundera på helt klart!

    SvaraRadera
  5. Den är så otroligt läcker denna makeup. tutorialen verkar lätt att följa. Superbra jobbat!

    SvaraRadera
  6. Riktigt grym sminkning, ska absolut testa ngn gån nu när du har gjort en så fin tutorial...

    SvaraRadera
  7. Riktigt snyggt, men du kunde skippat den där triangel-saken nedanför ögat .. :P

    SvaraRadera
  8. Sminkan: Tack! Ja det tog sin lilla tid med tutorialen, speciellt att få in alla bilder på rätt ställe...

    Marie: Tack! Ja jag blev väldigt nöjd med mitt scenjag!

    Anonym: Tackar

    Maja: Old Gold är underbar, kanske lite dyr men man får sjukt mycket och man lär nog inte göra slut på den inom de närmaste åren....Jag köpte min i London i februari 2008 och fast jag har använt den till ganska många sminkningar så syns det inte att jag har använt den.

    SminkJante: Tack, mitt mål var att bilderna skulle vara så pass tydliga i vad man skulle göra så att det skulle bli lättöverskådligt.

    Skarsnik: Tycker att det är så roligt att du kikar in! och Tack!

    Emma P: Skulle vara kul att se din toklning av den, ser fram emot det!

    Maja: Tack, ja skulle jag ha den om jag gick ut så skulle jag nog också skippa den lilla triangeln nedanför ögat alt. göra den mindre men eftersom det var scensmink så ville jag göra den lite roligare!

    SvaraRadera
  9. Tejp! TEJP! Så genialiskt! Gud va bra tack snälla för den iden! Och snygg make var det också såklart!

    SvaraRadera
  10. inthemake: Tackar

    Emmi: Visst är det, blir så mycket enklare då! Tack själv!!

    SvaraRadera