måndag 16 mars 2009

Bloggtema: Hårvård/Hårfärg

Även om Pret-tys bloggnätverk lades ned förra helgen så vill vi som bloggade fortfarande ha kvar bloggteman så vi bestämde oss för att förtsätta! Listan med bloggteman finns här, och alla är välkomna att delta.
Denna vecka så är det Nekoi som undrar om Hårfärg/hårvård- hur tar vi hand om vårat hår?


Min hårtyp är typisk skandinavisk min fina tunna hårstrån och jag klipper mitt hår kanske var tredje månad, förutom luggen som hålls efter varje månad. Har ganska rakt hår men med lite självfall.

Hårfärgning:
Jag har tonat mitt hår sedan jag var 17 år, i alla fall regelbundet sen dess. Jag föredra Goldwells toningar som man kan köpa på salonger, upplever att de sitter bättre
på mitt hårDe färger som jag då har lagt i har varit brunt, brunrött, brunlila, svart etc. Alltså alla liggande i en mörkare skala men eftersom det är så otroligt jobbigt med utväxt så gav jag snabbt upp tanken på svart hår. Ljusare utväxt är så otroligt fult, oavsett hårfärg så ser utväxten råttfärgat/grå ut....
Augbergin eller en brun nyans nära min egen är de som jag brukar återkomma till. För kanske 1 år sedan så blev mitt hår väldigt konstigt, vad jag än tonade så efter någon tvätt så fick håret en ful brunröd nyans som inte var min naturliga eller den tonade. Efter många försök så kom jag till
en frisör som konstaterade att det förmodligen berodde på att mitt hår var mättat på färg. En otroligt dyr toning med en kall brun färg och med silvertoning så försvann det röda. Sedan dess så har jag i princip inte tonat håret. Slingade däremot i somras men eftersom mitt hår har växt som ogräs så är det dags med något nytt snart. Troligen en brunfärg nära min egen, låter kanske tråkigt men jag tycker att det ger ett snyggt djup till mitt hår.

Tvätt och vård

Så över till tvättning då.... Jag försöker att tvätta mitt hår var tredje dag även om det ibland blir varannan. Har inga speciella produkter som jag är trogen utan använder lite olika, just nu Lush shampookaka och Aussie 3 minute miracle conditioner (som har en underbar doft!). Är ett stort fan av Naturelles balsam men av någon anledning så är de lite svåra att få tag i, både ICA och Hemköp inne i Uppsala har slutat med dem. Jag försöker att undvika mineralolja och SLS ( sulfater) även om jag inte gör det just nu. När jag gjorde det däremot så upplevde jag att mitt hår mådde mycket bättre. Har skickar efter shampoo från Simply Organics nu eftersom min hårbotten känns irriterad av shampookakan från Lush.
Jag fönar i stort sett alltid mitt hår efter jag har tvättat det och egentligen så borde jag använda värmeskydd efter varje tvätt men så blir det ju inte alltid, däremot om jag använder locktång eller plattång så använder jag värmeskydd. Jag har använt en från Sebastian som också gav lite volym och stadga samt en från Kérastse men eftersom båda är slut så ska jag prova någon ny, kanske Scandinavian Formula Värme Spray.


Styling
Jag brukar ha i en liten klick Joico Joigel Medium Styling gel som ger volym, stadga och glans till håret. På morgonen när jag fixar håret så är det sprayar jag lite hårspray i håret, Loreal eller Schwazkopf tillhör favoriterna. Om jag ska fixa till en frisyr med mycket volym, lockar eller göra en uppsättning så brukar jag ha i Osis Dust it från Schawazkopf som både ger volym och mattar ned håret. Det gör också håret mer lätthanterligt vid uppsättningar då håret inte blir lika mjukt och glatt.

1 kommentar:

  1. Scandinavian Formula värmespray har jag och tycker den är toppen! Håret torkar om möjligt (jag har också de där tunna tunna hårstråna) ännu snabbare och jag upplever att fönandet sliter mindre, håret ligger bättre, får lite lagom volym och liksom en naturlig lite vindblåst look som jag gillar jättemycket!

    SvaraRadera